Dykpark Vättern

Dykpark Vättern

Välkommna till Dykpark Vättern!

Här kommer du kunna läsa om ett pågående projekt som startade i början av 2008. Vår vision är att kunna starta en dykpark i Vättern med vraket Eric Nordevall som huvudattraktion. De flesta av våra inlägg kommer att handla om just Eric Nordevall eftersom det vraket kräver mest arbete.

Eric Nordevall är belagd med dykförbud sedan 1999 och vår förhoppning är att kunna lyfta förbudet så att dykare åter kan besöka henne.

Vi kommer regelbundet uppdatera sidan med framgångar och bakslag allt eftersom projektet fortgår.

Trevlig läsning!

Eric Nordevall II´s dop

Eric Nordevall IISkapad av Erik Rådström 2011-09-04 00:50

När vi mötte upp Eric Nordevall II ute vid Jungfrun för ett par veckor sedan så var hon på väg mot Stockholm för att döpas.

Färden genom Göta kanal och vidare upp mot Stockholm hade gått bra förutom några förseningar på rutten. Kanalen hade varit lite trängre än de kunnat tro och de tog det extra lugnt för att inte skada skovlarna eller andra delar.

Jag mötte upp dem i Stockholm ute på Riddarholmen på dopdagen. De hade prickat in fint väder förutom lite svag ving men soligt och varmt.

Inte långt där ifrån kunde man se utgrävningen av gamla ångbåtshamnen som originalet många gånger besökt för över 150år sedan.

Där hade de legat sedan fyra dagar tillbaka och under den tiden förberett sig fram till denna dag.

Ett stort tält hade satts upp intill för att kunna ta emot alla inbjudna gäster, mingel och serverigs bord stod prydligt i rader inne längst med hela tältet.

Runt omkring satt ett midjehögt staket uppsatt för att hålla övrig publik utanför och för att kunna avgränsa när Prinsessan Victoria anlände.

Foto: Erik Rådström

Gästerna började strömma in och det blev snabbt fullt både innanför och utanför staketet. Många hade satt på sig tidsenlig klädsel från när originalet senast besökte Stockholm.

Foto: Erik Rådström

En av projektets äldsta och första medlemmar invigde dopet genom att gestalta personen Eric Nordevall. Han berättade om hans liv och vad han hade uppnått i livet.

Där efter avlöste talare efter talare varandra, alla med sin egen historia och återblick i projektet.

En marinblå Volvo stannade intill tältet och kamerorna smattrade som kulsprutor från paparazzis, kvällspress och nyfikna turister. Viktoria klev ur bilden och vinkade inövat precis som man sett på alla tv sändningar och i tidningsartiklar.

Hon applåderades hela vägen fram till podiet där hon välkommandes av alla och ställde sig sedan i bakgrunden för att invänta sin tur.

Några talare kvarstod innan det var dags för Viktoria att döpa Eric Nordevall II.

Jag hade förväntat mig ett litet tal där hon kanske berättade lite kort om sitt besök tidigare under året på Forsviks Varv men det uteblev. Hon gick fram till mikrofonen och Patrik från Forsvik räckte över linan där champagneflaskan satt i och så sa hon:

”Eric Nordevall II låt lycka och välgång följa dig på dina seglatser”

Därefter svingade hon flaskan mot skrovet och den studsar utan att krossas!

En djup suck går genom publiken och Prinsessan laddar för andra försöket. Flaskan svingas igen och träffar ankaret som hänger på sidan, den studsar igen! Patrik håller sig för huvudet och ser ut att vilka svinga flaskan själv.

Tredje gången gillt!

Video: Erik Rådström

Som ni ser, denna gång gick det bra och Eric Nordevall II blev till slut döpt.

Foto: Erik Rådström

  • Kommentarer(0)//www.dykparkvattern.se/#post24

Återbesök på Forsviks Varv

Eric Nordevall IISkapad av Erik Rådström 2011-03-29 15:20

Torsdag den 24/3 gjorde vi ett återbesök på Forsviks Varv för att se hur långt de kommit med bygget av Eric Nordevall II.

Det är mer än ett år sedan jag var där sist och tittade och det har hänt otroligt mycket.

Hon ligger fortfarande på samma ställe som jag såg henne sist, helt övertäckt nere vid bryggan vid Forsviks Varv. Däcket börjar bli klart så de räknar med att täcka av henne helt någon gång i maj månad. Fram till dess så skyddar det mot att snö och regn ska tränga in och de kan arbeta oavsett väder.

Skorstenen sticker upp genom presseningarna.

Anders Engman och hans fru gjorde mig sällskap och det var första gången de besökte Forsvik och Eric Nordevall II. Vi kom dit sen eftermiddag och de hade precis installerat nya generatorer i det som varit lastrum på originalet. Sjöfartsverkets regler kräver en del ändringar för att öka säkerheten och det är en hel del som förändrats i säkerhetstänk från 1800-talet fram tills idag.

Under vintern har skrovet klätts med koppar, de hade hasat runt på en flotte och knacka is för att komma åt.

Vi började titta på däck, hjulhusen var nästan färdiga och skovelhjulen var på plats. Hjulhusen var precis nytjärade, så doften av tjära spred sig över hela däcket. Nu när de var på plats så såg man verkligen midjan på henne och anledningen till att de kallades för fiolbåtar. Det är ett otroligt vackert hantverk!

Här ser man hur skrovet svänger ut tillbaka direkt efter hjulhuset.

Vi fortsatte under däck där den största skillnaden skett. I aktern där det varit helt tomt sist jag var där fanns det färdiga hytter. Det är en ganska speciell känsla att vara på en båt som man besökt 45m under ytan och nu finns det en kopia av henne igen.

Hytterna är otroligt små och idag finns det nog inte många som skulle kunna ligga bekvämt helt utsträckt. Men vem säger att man måste ligga ner? Förr kunde de sitta och sova upp till fyra personer i varje hytt.

Överallt i aktern satt fasttejpade lappar där det stod ”Belysning 24V”, detta är ännu en modernitet som smugit sig in för att uppfylla dagens krav. På originalet fanns vare sig el eller sprinklersystem. Men med tanke alla olyckor ute till sjöss så ska vi vara tacksamma för att denna utveckling gått framåt och då får man vara lite förutseende med dessa förändringar.

När jag var här för drygt ett år sedan va det helt tomt här nere, nu är hytterna nästan färdiga.

En av hytterna med soffor.

Vi fortsatte midskepps och gick sju steg rakt ner i 1800talet! Detta är bland det häftigaste och mest imponerande jag sett! Sedan jag var här förra gången har motorerna testkörts och pannan varit uppeldad ett antal gånger och det har gett detaljerna på maskin patina som är svår att beskriva.

Alla koppardetaljer har en otroligt vacker färg efter att de blivit upphettade och tillsammans med doften av olja och tjära gör det besöket nere i maskinrummet till en fantastisk upplevelse!

Det är mycket mer rör och delar än sist jag var här. Bilder från mitt förra besök finns första inlägget på sidan.

När man kommer in i maskinrummet så har man en maskin på vardera sida och pannan rakt fram. På höger sida om pannan finns ved inkastet uppe i taket där det är öppet upp genom däcket. Gången mellan maskinerna och fram till pannan blir som ett T uppifrån och det är väldigt trångt. Mellan maskinerna mot pannan sett går en vacker gjutjärnsbåge med namnet Eric Nordevall II ingjutet mot panngaveln.

Hit vill jag verkligen tillbaka och uppleva när maskinerna är igång! Det är ett otroligt bygge och man får känslan av att man gått bakåt i tiden.

Projektledaren Patrik Zimonyi mellan båda maskinerna. Se också uppe i kanten på bilden bågen mellan maskinerna och namnet Eric Nordevall II.

Klockan var närmare fem på eftermiddagen och de stänger normalt fyra så vi hade dragit över tiden. Vi tackade Anders som arbetar på Forsvik för rundturen och vi pratade lite kort om ett återbesök tillsammans med alla som ska vara med och dyka i år.

Det är sällan man känner sig så nöjd efter att ha sett eller gjort något men vi satt alla tre med ett brett leenden hela vägen hem!

Har ni möjlighet besök Forsviks Varv och titta på deras otroliga arbete med Eric Nordevall II men också deras andra båtar på varvet.

  • Kommentarer(0)//www.dykparkvattern.se/#post5